Martha Graham
( 1894 Allegheny – 1991 New York City ) “DANCE
IS COMMUNICATION”
Vond Martha Graham de moderne dans uit? Neen, maar ze bezielde de Amerikaanse
moderne dans op een bijzondere manier. Zij werd een danslegende: “The
centre of the stage is where I am!”
De invloed van Martha Graham op de moderne dans werd dikwijls vergeleken
met de invloed van Picasso op de schilderkunst en van Stravinsky op de
muziek. Martha Graham ontwikkelde een originele danstechniek die de expressie
van oorspronkelijke emoties in zich droeg door het gebruik van gestileerde
zeer intense lichaamsbeweging.
“I wanted to begin not with characters or ideas, but with movements…
I wanted significant movement. I did not want it to be beautiful or fluid.
I wanted it to be full of inner meaning, with excitement and surge.”
Ook acteurs gingen bij haar in de leer om te ontdekken hoe ze hun lichaam
als een expressief instrument konden gebruiken.
Martha Graham liet zich voor haar choreografieën inspireren door een
grote verscheidenheid aan bronnen zoals de moderne schilderkunst en de
Griekse mythologie.
Ze bedacht elk werk in zijn geheel: de dans, de kostuums, de muziek. Ze
was de eerste moderne choreografe die zeer nauw samenwerkte met andere
moderne kunstenaars om haar theatrale dansstukken te creëren. Haar
samenwerking met de beeldhouwer Isamu Noguchi en met de componist Aaron
Copland in “Appalachian Spring” blijft één van
de grote meesterwerken van de klassiek moderne dans.
De Martha Graham techniek is de enige gecodificeerde en gestructureerde
moderne danstechniek en wordt in zijn omvang en belangrijkheid vergeleken
met het klassiek ballet. Deze techniek is belangrijk in de training van
moderne dansers en vormt een deel van de gemeenschappelijke woordenschat
van dansers overal ter wereld. De Martha Graham techniek geeft aan de danser
van vandaag een bewustzijn van de kracht en het mysterie die in het menselijk
lichaam vervat liggen.
Beïnvloed door de Aziatische cultuur en door yoga begint de opwarming
met uitgebreid grondwerk, daarna volgen rechtstaand werk en verplaatsingen
door de ruimte.
Martha Graham gaf aan het principe van spanning en ontspanning haar eigen
invulling met de “contractie” en de “release” en
maakte deze tot de grondslag van haar techniek. De contractie is
het meest fundamentele gebruik van het centrum van het lichaam en begint
in de dieper gelegen buikspieren, in de diepte van de buik. In de Martha
Graham techniek vertrekken alle bewegingen vanuit het centrum van het lichaam
en zetten zich verder tot in de extremiteiten. Bij de “release”
gaat de beweging door in de stroom van energie die uit het lichaam vrijkomt
op het ogenblik dat de spieren zich ontspannen. Zeer kenmerkend voor
de Graham techniek zijn verder de nadruk op de ademhaling, de spiralen
en de “high arches” van de torso en het verplaatsen van het
gewicht van het lichaam door de ruimte. Deze techniek bereidt het lichaam
voor om aan veel verschillende choreografische eisen te voldoen en is een
uitdaging voor elke danser die intensief wil werken.
“Every dance is a kind of fever chart, a graph of the heart…
the instrument through which the dance speaks is also the instrument through
which life is lived… the human body.”
inschrijven
|