Dance   Connection 
   International Centre for Modern Dance
Web Design : Emmy Mees


Martha Graham

( 1894 Allegheny – 1991 New York City ) “DANCE IS COMMUNICATION”

Vond Martha Graham de moderne dans uit? Neen, maar ze bezielde de Amerikaanse moderne dans op een bijzondere manier. Zij werd een danslegende: “The centre of the stage is where I am!”
De invloed van Martha Graham op de moderne dans werd dikwijls vergeleken met de invloed van Picasso op de schilderkunst en van Stravinsky op de muziek. Martha Graham ontwikkelde een originele danstechniek die de expressie van oorspronkelijke emoties in zich droeg door het gebruik van gestileerde zeer intense lichaamsbeweging.

Foto's : Elke Van De Velde

“I wanted to begin not with characters or ideas, but with movements… I wanted significant movement. I did not want it to be beautiful or fluid. I wanted it to be full of inner meaning, with excitement and surge.”
Ook acteurs gingen bij haar in de leer om te ontdekken hoe ze hun lichaam als een expressief instrument konden gebruiken.

Martha Graham liet zich voor haar choreografieën inspireren door een grote verscheidenheid aan bronnen zoals de moderne schilderkunst en de Griekse mythologie.
Ze bedacht elk werk in zijn geheel: de dans, de kostuums, de muziek. Ze was de eerste moderne choreografe die zeer nauw samenwerkte met andere moderne kunstenaars om haar theatrale dansstukken te creëren. Haar samenwerking met de beeldhouwer Isamu Noguchi en met de componist Aaron Copland in “Appalachian Spring” blijft één van de grote meesterwerken van de klassiek moderne dans.

De Martha Graham techniek is de enige gecodificeerde en gestructureerde moderne danstechniek en wordt in zijn omvang en belangrijkheid vergeleken met het klassiek ballet. Deze techniek is belangrijk in de training van moderne dansers en vormt een deel van de gemeenschappelijke woordenschat van dansers overal ter wereld. De Martha Graham techniek geeft aan de danser van vandaag een bewustzijn van de kracht en het mysterie die in het menselijk lichaam vervat liggen.

Beïnvloed door de Aziatische cultuur en door yoga begint de opwarming met uitgebreid grondwerk, daarna volgen rechtstaand werk en verplaatsingen door de ruimte.
Martha Graham gaf aan het principe van spanning en ontspanning haar eigen invulling met de “contractie” en de “release” en maakte deze tot de grondslag van haar techniek.  De contractie is het meest fundamentele gebruik van het centrum van het lichaam en begint in de dieper gelegen buikspieren, in de diepte van de buik. In de Martha Graham techniek vertrekken alle bewegingen vanuit het centrum van het lichaam en zetten zich verder tot in de extremiteiten. Bij de “release” gaat de beweging door in de stroom van energie die uit het lichaam vrijkomt op het ogenblik dat de spieren zich ontspannen.  Zeer kenmerkend voor de Graham techniek zijn verder de nadruk op de ademhaling, de spiralen en de “high arches” van de torso en het verplaatsen van het gewicht van het lichaam door de ruimte. Deze techniek bereidt het lichaam voor om aan veel verschillende choreografische eisen te voldoen en is een uitdaging voor elke danser die intensief wil werken.

“Every dance is a kind of fever chart, a graph of the heart… the instrument through which the dance speaks is also the instrument through which life is lived… the human body.”

inschrijven